In zes stappen naar goede, krachtige gedachten

  1. Als het je door oefening lukt om je hoofd vrijwel stil te krijgen, dan kun je goede gedachten kiezen. Mochten er belemmerende gedachten opborrelen dan ben je je daarvan bewust en kun je ze als wat minder serieus beschouwen. Je bent dan de waarnemer van je egogedachten geworden.
  2. Als je voortdurend dezelfde soort ongewenste gedachten waarneemt, dan is stap twee: accepteren. Dat geldt overigens ook voor de omstandigheden waarin je verkeert. Eerst accepteren, het is nú eenmaal zo. Dat betekent niet dat je niet iets beters mag wensen. Juist wel! Het betekent echter niet dat je dom gaat vechten tegen iets dat nú bestaat. Ontkennen helpt niet, iets beters wensen helpt wel.
  3. Ga eerlijk bij jezelf na welke overtuiging de ongewenste gedachten oproept (aantrekt). Vraag jezelf af welke oude overtuigingen jou in deze situatie hebben doen belanden. Welke rol speel je en hoe past deze situatie in die rol?
  4. Wens je een betere situatie. Probeer deze wens compact en precies te verwoorden, positief en in de tegenwoordige tijd. Dus: ik ben kerngezond, ik ben topscorer, ik ben helemaal gelukkig.
  5. Als je oude rol door jarenlange onbewuste herhaling is ingesleten, dan is voldoende tegenwicht noodzakelijk. Eén keertje denken is niet voldoende om de oude rol en overtuiging weg te denken. Geconcentreerd denken en herhalen, desnoods opschrijven en hardop lezen werkt wel. Houd een gedachte ten minste 20 seconden vol, vervolgens is het eenvoudig om goede gedachten meer dan een minuut vast te houden.
  6. Verwacht het verlangde. Geloof er onvoorwaardelijk in dat het komt. Wees er zelfs al dankbaar voor. Leef er in gedachten al naar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *