08 – 1. Uitblinkers stellen bij delen hun doel helder

Als je iets wilt hebben of gedaan wilt hebben van anderen en je kunt of je wilt niet ruilen, dan moet je communiceren. Oftewel je ideeën en informatie overbrengen dan wel uitwisselen (interactie).

De aard van de communicatie hangt sterk af van je doelgroep of doelpersoon. Communicatie met je levenspartner is van een andere orde dan proberen een miljoenenpubliek te bereiken via televisie of YouTube.

Communicatie kan vele vormen aannemen, waaronder (een willekeurige greep):

  • Mond tot oor-reclame en aanbeveling
  • Nieuws in zowel gedrukte media als rtv en sociale media
  • Drukwerk zoals briefpapier, posters, brochures en folders
  • Presentaties
  • Evenementen

Dat is allemaal niet nodig als je een aan 1-op-1 voldoende hebt. Maar om effectief op grotere schaal te communiceren, helpt het om te plannen wat je met je communicatie wilt bereiken en wat je moet doen om dat gedaan te krijgen. Daarvoor is een commmunicatieplan handig.

Maak een communicatieplan(netje)

Planning is een manier om acties te organiseren die leiden tot het bereiken van een doel.
Om een ​​plan voor communicatie te ontwikkelen, moet je rekening houden met enkele basisvragen:

  • Waarom wil je communiceren? (1. Wat is je doel?)
  • Aan wie wilt je dit communiceren? (2. Wie is je publiek? Is er een intermediar?)
  • Hoe wil je dit communiceren? Wat zijn je middelen (ook financieel)? (3. Welke weg (communicatiekanalen) ga je gebruiken? Wanneer? Hoe vaak?)
  • Wat en hoe wil je communiceren? (4. Wat is je boodschap? Hoe verpak je deze?)

Dan komt nog aan de orde: 5. het zenden / interacteren zelf en het evalueren daarvan.

De antwoorden op deze vragen vormen je actieplan, wat je moet doen om succesvol met je doelgroep of doelpersoon te communiceren.

1. Bepaal je doel.

Wat je wilt zeggen, hangt af van wat je probeert te bereiken. Meestal onderscheidt men deze doelen:

  • Je wilt informatie overbrengen om kennis/ bekendheid te bewerkstelligen
  • Je wilt interesse kweken en (iemand of) mensen overtuigen
  • Je wilt zelfs dat ze gaan verlangen naar jouw aanbod
  • Je wilt dat ze actief worden/een bepaald gedrag gaan vertonen

Voorbeelden:

  • Zelf bekend of beter bekend worden
  • Je aanbod bekendmaken
  • Je evenement bekendmaken
  • Nieuws melden
  • Je doelgroep informeren over een probleem
  • Je doelgroep informeren dat je een (unieke) oplosing biedt
  • Deelnemers/leden, donateurs of sponsors werven
  • Vrijwilligers werven om je te helpen
  • De opinie over jou of je aanbod beïnvloeden
  • Je doelgroep in actie laten komen
  • Een mijlpaal vieren

De uitgebreide versie van het sprookje en de langere uitleg van dit inzicht vind je binnenkort in het ledengedeelte en in het sprookjesboek.