22. Uitblinkers herstellen en beheren hun middelen

Life – the Game is vaak nogal druk, chaotisch en stressvol. Dat kan leiden tot gevoelens van overweldigd, uitgeput en zelfs angstig  zijn. Als we voortdurend bloot staan aan een bombardement van indrukken en ervaringen kunnen onze geest en ons lichaam ziek worden. Om een Uitblinker te zijn, ongeacht de opdracht, helpt het enorm om gezond te zijn en te herstellen. Zowel in je geest als in je lichaam.

Een van de eerste manieren om beter te worden – is om regelmatig rust te vinden. Rust en herstel zijn vitaal voor onze algehele gezondheid en ons geluk. Wat je als Uitblinker nodig hebt tegenover creëren (doen, interacteren, denken) is geregeld stilte, ruimte, rust en herstel. De batterijen van je mobieltje moeten geregeld worden opgeladen en zo is dat ook bij jou, voordat je weer optimaal kunt creëren.

Rust kan veel verschillende vormen aannemen. Het gaat in de basis om

  • contrast met doen: even niets doen of iets geheel anders doen
  • contrast met interacteren: even niet praten maar luisteren, telefoon en computer uit
  • contrast met denken: even niet denken en bewust zijn van zaken buiten je hoofd

Wat voor jou op elk moment nodig is en werkt zul je moeten uittesten. Het gaat erom jezelf de tijd en ruimte te geven om elke dag een paar minuten uit de tredmolen van Life – the Game te stappen. Rusten is het veranderen van je normale dagelijkse activiteiten en je bewustzijn omschakelen naar een ander deel van je hersenen en lichaam.

Als je hetzelfde deel van je lichaam of je geest te veel gebruikt zonder het af en toe uit te schakelen of het tijd te geven om te herstellen – wordt dit overbelast, wat op zijn beurt angst en stress veroorzaakt. Dit constante gebruik van dezelfde functies leidt tot overwoekerd of ondervoed raken van andere functies. Van gebieden als creativiteit, focus, helderheid, reflectie en plezier.

Kies de vorm die bij je past

Zoals hierboven vermeld, kan rust verschillende vormen aannemen, en omdat wij als mensen allemaal verschillend en bio-individueel zijn, is het belangrijk om iets te vinden dat het beste werkt voor jou, voor je levensstijl, voor je lichaam en geest.

Zo heb je de

  • wat passieve rust van slapen, meditatie, ademwerk, stilte opzoeken en mindfulness.
  • meer actieve rust van een dagboek bijhouden, schilderen, kleuren therapie ondergaan, yoga, stretchen, (bewust) wandelen, massage, sauna reflexologie en energiebehandelingen.
  • ontspannende inspanning van sporten, dansen en zingen

Enkele voordelen van rust en herstel die je helpen uit te blinken:

  • Verhoogde productiviteit en prestaties
  • Verminderd risico op ziekte en ziekte
  • Verminderde stress en angst
  • Meer helderheid, focus en concentratie
  • Verhoogd geluk en gevoel van vrede
  • Verhoogd gevoel van harmonie

Uitblinker ‘trekken geregeld korte sprints’ om daarna uit te hijgen en aan de volgende sprint te beginnen. Jouw leven is geen marathon maar een reeks sprints. De kwaliteit van rust en herstel bepaalt de kwaliteit van je volgende sprint.

Tank de juiste brandstof bij

Het is een open deur dat je geregeld en verstandig moet eten en drinken. Dat helpt niet alleen weer energie op te doen maar ook om ziektes te voorkomen.

Verstandig eten helpt chronische ziekten zoals obesitas, hartaandoeningen, hoge bloeddruk en diabetes type 2 voorkomen. Het is een van de krachtigste hulpmiddelen die je hebt om het ontstaan ​​van ziekten te verminderen. Ook hier geldt: kiest een gezond eetpatroon dat bij je past.

In het algemeen bevatten gezonde eetpatronen onder meer:

  • een verscheidenheid aan groenten – donkergroen, rood, oranje en peulvruchten (bonen en erwten)
  • een verscheidenheid aan fruit, vooral heel vers fruit, maar dat kan ook in blik of ingevroren zijn
  • veel vezels  – zoals volkoren granen, brood, crackers, rijst of pasta
  • vetvrije of magere zuivelproducten, waaronder melk, yoghurt, kaas en / of verrijkte sojadranken
  • een assortiment van eiwitrijke voedingsmiddelen, waaronder zeevruchten, mager vlees en gevogelte, eieren, peulvruchten (bonen en erwten), sojaproducten en noten en zaden
  • veel vocht (met name water)

Gezonde eetpatronen beperken verzadigde vetten en transvetten, toegevoegde suikers en natrium.

Wat voor jou werkt zul moeten uittesten (misschien heb je een allergie) of je kunt samen met een voedingscoach een voor jou passend eet- en drinkpatroon samenstellen. 

Herstel je overige middelen

Naast herstel van je belangrijkste middel – je lichaam en geest- zullen ook je andere middelen frequent aan herstel of reparatie toe zijn.

  • Als je materialen gebruikt en deze opraken zul je nieuwe moeten verzamelen of aanschaffen.
  • Als je je gereedschappen veel gebruikt moet je ze onderhouden, repareren en vervangen.
  • Als je wilt ruilen, bijvoorbeeld jouw geld tegen materialen of (hulp)middelen die een ander je kan leveren, zul je geregeld moeten sparen.

De uitgebreide versie van het sprookje en de langere uitleg van dit inzicht vind je binnenkort in het ledengedeelte en in het sprookjesboek.