Bij de verpakking codeer je de inhoud als het ware. Na het verzenden decodeert de ontvanger wat jij hebt verzonden. Een Uitblinker checkt dan ook of de communicatie succesvol was. Er kan namelijk wat ‘ruis op de lijn zitten’, waardoor de boodschap niet goed overkomt, bijvoorbeeld letterlijk een slechte (telefoon-/internet-) verbinding, omgevingslawaai en andere afleidende factoren, je lichaamstaal die niet in overeenstemming is met hetgeen je zegt …

Colin Firth in 2010 als koning in de film The Kings Speech
Voor een koning is het een extra handicap als hij stottert. De film "The King's Speech" (2010) vertelt het waargebeurde verhaal van Koning George VI van het Verenigd Koninkrijk, gespeeld door Colin Firth.

Wees alert op barrières

Er kunnen ook barrières optreden vanwege:

  • verschillen in taal. Taal kan een barrière zijn, bijvoorbeeld als je gecompliceerde technische termen, modewoorden of spreekwoorden gebruikt. Ook kan het zijn dat jij in een taal spreekt die niet je moedertaal is, of die van de andere partij.
Amy Adams als taalkundige Dr Louise Banks in de film Arrival uit 2016
Taalkundige Dr. Louise Banks (Amy Adams) heeft in de film "Arrival" uit 2016 een enorme uitdaging door de taalbarrière tussen de mensheid en buitenaardse wezens.
  • verschillen in emotie. Emotie kan een barrière zijn. Als je je te druk maakt over wat je probeert te communiceren, kan het moeilijk zijn om je boodschap over te brengen. Evenzo kan angst of onzekerheid van jouw kant twijfel oproepen bij degenen met wie je communiceert.
  • een interpersoonlijke barrière. Als je niet in staat bent om een verbinding en rapport met anderen tot stand te brengen, kan dit je communicatievermogen belemmeren.
  • verschillen in culturele perspectieven en achtergronden. Deze kunnen leiden tot verkeerde interpretaties in communicatie. Dit kan een geografische kwestie zijn, maar ook cultuur op de werkplek.
    Bill Murray en Scarlett Johansson in Lost in Translation uit 2003
    In de film "Lost in Translation" ervaren Bob (Bill Murray) en Charlotte (Scarlett Johansson) de eenzaamheid en vervreemding in de voor hen vreemde en hectische omgeving van Tokio. Daardoor ontwikkelen zij een diepe connectie en vinden zij troost en begrip bij elkaar.

    Voorkom ‘ruis’ en barrières

    • Uitblinkers stellen de boodschap en wat ze willen bereiken helder voor ogen. Ze flappen er niet zo maar wat uit. Ze nemen voordat ze spreken even de tijd om na te denken over wat ze echt willen communiceren en hoe ze dit gaan aanpakken.
    • Uitblinkers kennen hun doelgroeppersoon, hun publiek. Ze overwegen culturele en situationele verschillen. Ze weten tegen wie ze spreken, Ze kunnen inschatten of vragen hoeveel ervaring de ander heeft met het onderwerp waar ze het over hebben.
    Adam Sandler en Drew Barrymore in de film 50 first dates uit 2004
    In de film "50 First Dates" 2004 heeft Lucy Whitmore (Drew Barrymore) ernstig geheugenverlies. De verliefde Henry Roth (Adam Sandler), leert zijn "doelgroeppersoon" bij elke nieuwe ontmoeting beter kennen en krijgt daardoor telkens de gelegenheid een nog betere "eerste" indruk op haar te maken.
    • Uitblinkers houden het simpel. Ze vermijden een informatiedump waar hun boodschap in verloren raakt.
    • Uitblinkers kiezen de juiste methode. Veel gevoelige onderwerpen worden gemakkelijker aangepakt met face-to-face gesprekken. Sommige problemen kunnen sneller worden opgelost via e-mail. Uitblinkers overwegen de situatie voordat ze een communicatiemodus kiezen.
    Meg Ryan en Tom Hanks in de film You ve Got Mail uit 1998
    Kathleen Kelly (Meg Ryan) en Joe Fox (Tom Hanks) leren elkaar in de film "You've Got Mail" uit 1998 eerst kennen en beginnen te communiceren via e-mail, zonder te weten dat ze elkaars rivalen zijn in de echte wereld.
    • Uitblinkers formuleren respectvol en gepast.
    • Uitblinkers pauzeren na het verzenden en checken of vragen om feedback. Ze nemen niets aan. Omdat iets voor jou duidelijk is, betekent dit niet dat het voor iedereen zo zal zijn. Laat ruimte en bied gelegenheid voor vragen.
    • Uitblinkers luisteren echt (d.w.z. actief) naar feedback. Uitblinkers kunnen een valkuil hebben dat als ze gepassioneerd spreken het luisteren uitschakelen. Een echte Uitblinker herhaalt wat anderen zeggen om te bepalen of ze het goed hebben begrepen.
    • Uitblinkers communiceren zelfverzekerd. Ze vertrouwen op hun eigen vermogens of ze maken zich deze eigen. Ze staan achter wat ze zeggen.
    • Uitblinkers zijn vaak eigenwijs, maar ze herkennen ook wanneer ze ontvankelijk moeten zijn omdat ze er iets van kunnen leren. Misschien stuiten ze op een betere oplossing of inzicht uit de feedback die ze horen.
    • Uitblinkers zijn gepassioneerd, maar ze beheren hun emotionele lading. Als een discusie verhit raakt, of als ze kritiek of bezwaren tegenkomen, komen ze niet direct met een emotionele reactie. Ze weten dat ze meer bereiken door kalm te blijven, aandachtig naar de bezwaren te luisteren en te werken aan het oplossen van deze obstakels.

    • Uitblinkers nemen de tijd om van barrières te leren. Ze beschouwen het overwinnen van zo’n barrière als een kans om nog beter te worden. Ze denken na over hoe en waarom het opdook en hoe ze dit in de toekomst kunnen voorkomen.