30. Uitblinkers beheren hun stemmingen

Uitblinkers zorgen ervoor dat ze zo vaak en zo lang mogelijk een goed gevoel hebben. Niet alleen vanwege het prettige gevoel op zich. Gevoel is een heel belangrijk meetinstrument dat Uitblinkers vertelt of ze goed bezig zijn. Je gevoel is een extra zintuig dat jou net als je ogen en je oren informatie geeft. Met een goede stemming trekken Uitblinkers gemakkelijker de dingen aan die goed voor ze zijn.

Bij elke gedachte krijg je een gevoel terug, als feedback op die gedachte. Je ziet iets of je denkt aan iets en je krijgt er een goed gevoel bij. Of een rot gevoel.

Je kunt die lijn zelfs lichamelijk doorzetten. Bij een verliefd gevoel kun je figuurlijk vlinders in je buik krijgen. Een rot gevoel kan letterlijk pijn in je buik opleveren. Als je vaak een gedachte met een rot gevoel hebt kan dat zelfs doorzetten naar een ziekte.

Leer een goed gevoel oproepen

Je moet handig gebruik maken van je gevoel om te kunnen uitblinken in Life-theGame:

  • Uitblinkers leren een goed gevoel op te roepen en die aan bepaalde gedachten te koppelen en ze zo tot Power-gedachten te maken.
  • Uitblinkers leren gedachten los te laten en gedachten te vermijden die een slecht gevoel teruggeven.

Uitblinkers hebben dus per saldo bijna altijd een goed gevoel. En dat is alleen al een belangrijke verworvenheid voor een prettig leven. Gelukkige mensen trekken meestal gelukkige mensen en prettige situaties aan.

Focus op wat je wenst

Uitblinkers focussen op wat ze wensen. Ze beseffen dat ze betere ‘bestellers’ en ‘ontvangers’ zijn als ze een goede stemming hebben. Een bepaalde stemming betekent een bepaalde trilling van de energie in je en om je heen. En dat heeft aantrekkingskracht op zaken met hetzelfde trillingsniveau. Als je je ellendig voelt, trek je gemakkelijker ongelukkige mensen aan in je leven. Als je je krachtig voelt, voel je je minder op je gemak bij mensen die dat niet zijn. Jullie frequenties passen dan niet zo goed bij elkaar.

Als je er niet alert op zou zijn dan zou je humeur lager kunnen worden als gevolg van de mensen om je heen. Daarom beheer als Uitblinkers je humeur.

Kies de juiste mensen

Probeer jezelf te omringen met de juiste mensen. Probeer mensen in je omgeving in te schatten op basis van invloed op jou. Een deel zal een lagere vibratie hebben dan jij. Op hen kun je als Uitblinker een positieve invloed hebben. Je kunt zelfs een mentor voor ze zijn. Maar houd wel je eigen energie goed in de gaten. Een ander deel zit op ongeveer hetzelfde niveau. Dit zijn je vrienden. De mensen met wie je omgaat en waar je je prettige bij voelt. Het laatste deel zijn degenen die een hogere vibratie lijken te hebben, dit kunnen jouw mentoren zijn en je helpen je vibratie te verhogen.

Uitblinkers zijn bedreven in het herkennen van hun negatieve gedachtepatonen. In plaats van erin mee te gaan kunnen ze deze gedachten loslaten.

Doe dit om in een betere stemming te komen

Uitblinkers herkennen ook steeds beter van welke activiteiten ze een goede stemming krijgen. Bijvoorbeeld:

  • Eens lekker lachen. Volgens een studie van Stanford University verhoogt lachen de dopamine in onze hersenen verhoogt. Dopamine is een chemische stof die de stemming verhoogt. En volgens de Mayo Clinic verhoogt lachen ook de zuurstof naar ons lichaam en koelt het ons stressrespons systeem af, wat resulteert in een positief, ontspannen gevoel.
  • Een stukje buiten wandelen. Buiten stel je je zelf aan meer licht bloot. Dat zorgt voor minder slaapproblemen en minder depressie. Even een blokje om kan je alert en productief houden.
  • Naar bepaalde (vrolijke, uptempo) muziek luisteren. Welke muziek is afhankelijk van iemands persoonlijke smaak. (Maar van ‘I feel good’ van James Brown kunnen maar weinig mensen chagrijnig worden.)
  • Opruimen. Rommel is ruis. Het herinnert je aan iets wat je nog moet doen. Uitblinkers ruimen geregeld op en hebben zo ook een opgeruimde geest.
  • Iemand een knuffel geven. Wanneer je de drukreceptoren in de huid stimuleert, verlaag je stresshormonen. En ook het aanraken van anderen kan een positief effecten hebben op je humeur. Wrijf eens over je eigen voorhoofd, handen en nek. Zelfmassage blijkt de hartslag te verlagen en het stresshormoon cortisol in onze systemen te verminderen.
  • Je herinneren wat je goed gedaan hebt. Het opnieuw in je hoofd afspelen van je eigen films met goede afloop helpen het goede humeur en de gevoelens terug te brengen die ze in eerste instantie hebben gecreëerd.
  • Je probleem ventileren. In sommige situaties is het beter voor je om je te uiten en zo negatieve emoties te ontladen dan om ze van binnen opgesloten te houden. Het ‘ventiel’ openen en af en toe lucht laten ontsnappen helpt je om je evenwicht te herstellen.

De uitgebreide versie van het sprookje en de langere uitleg van dit inzicht vind je binnenkort in het ledengedeelte en in het sprookjesboek.