06. Doen: SMART en in stappen

“Ik wil vandaag niet weer omgetoverd worden, hoor”, zei prinses Gretha.
“Dan vertel ik je wel een verhaal”, zei Sharitt voordat tovenaar Tincor er iets tegenin kon brengen.
En ze begon:

uitblinker-sprookjesboek-kippen-doen-smart“Er waren eens twee kuikens, Zonderkop en Metkop
en toen ze kip werden besloten ze een kunstwerk te maken.
‘Laten we met een bol beginnen’, opperde Metkop.
‘Ik dacht meer aan een kathedraal’, zei Zonderkop.
en ze rende naar de steengroeve
om met haar snavel een eerste steen uit te hakken.
Dat viel echter nogal tegen.
Die avond zocht ze pas laat het bed op, te moe om te eten.

Metkop ging eerst naar meneer De Haan voor advies
om vervolgens op haar nest een plan uit te broeden.
Met een lunchpakket vertrok ook zij naar de kalksteengroeve
om een bol uit de zachte steen te hakken.
Ze werkte tot stok,
maar nam wel op tijd haar maaltijden,
al knerste het kalkstof tussen haar snavel.

De volgende dagen verliepen bijna hetzelfde.
Zonderkops krachten slonken zienderogen.
Metkop werd juist sterker en voller.
Maar veel verder dan een ondiepe groef in de kalk kwamen beiden niet.

Toen Zonderkop aan het einde van de week van haar stokje ging,
besloot Metkop bij haar maatje langs te gaan.
Onderweg kreeg ze echter aandrang.
en ze haalde nog net haar nest
om daar tot haar grote verbazing een wit gevaarte leggen.

Trots kwam ze met het ding aan bij Zonderkop.
‘Voor jou’, zei ze gul, ‘mijn eerste bol!’
Want ze wist nu dat ze in een week een nieuwe kon maken.

Zonderkop dorst niet te zeggen dat het ding verre van rond was.
Ze wist niets beters te doen dan er maar op te gaan zitten.

En wat er na 21 dagen met het ei gebeurde
is ondergeschikt aan de moraal van dit verhaal,” besloot Shariit.

De prinses begreep: als je iets zelf kunt doen, doe het dan gewoon, maar pak het verstandig aan en ze noteerde

Doe het SMART en in stappen

Sharitt tekende:

06_doe_smart_en_in_stappen - uitblinker

En de tovenaar vertelde haar dat Uitblinkers werken in stappen. Ze:

  1. definieren het gewenste resultaat SMART
  2. onderzoeken hoe je het doet/maakt
  3. bepalen welke materialen en hulpmiddelen ze nodig hebben
  4. plannen hun werk (in)
  5. verzamelen materialen en hulpmiddelen
  6. en beginnen vol vertrouwen

Lees de korte achtergrondinformatie over dit element »

De uitgebreide versie van het sprookje en de langere uitleg van dit inzicht vind je binnenkort in het ledengedeelte en in het sprookjesboek.