10. Deel – 3. Welke weg en wanneer

“De boodschap is ‘219’ en ik wil dat jullie die overbrengen naar de mensen in het dal”, zei Tincor de tovenaar.
Hij drukte zijn wijsvingers tegen zijn slapen
en veranderde zichzelf in een boom.
Prinses Gretha werd de aarde.
Van Doenar maakte hij de wind.
En Sharitt, die hij omtoverde in water, mocht als eerste.

uitblinker-sprookjesboek-weg-wanneer-berg-vallei-dorpHaar beekje droeg een vel papier met een ‘2’ erop voorzichtig kabbelend de berg af.
Helaas was haar papier al doorweekt voordat het ‘t dorp bereikte
en zakte het voor de eerste huizen naar de bodem.
Doenar blies met een flinke windvlaag zijn papier met een ‘1’ erop enthousiast de berg af,
maar dit belandde helaas ver achter het dorp in een weiland.
Prinses Gretha plakte haar papier met een ‘9’ op de grootste kei,
liet de aarde net genoeg schudden om de steen in beweging te krijgen
en deze rolde keurig de berg af om op het dorpsplein tot stilstand te komen.
Maar helaas met de verkeerde kant boven.

Het teleurgestelde drietal begon weer aan de terugtocht.
Doch toen ze met veel moeite en na lange tijd weer boven kwamen
herkenden ze Tincor bijna niet meer;
zijn frisgroene bladeren waren diepbruin geworden en hingen slap naar beneden.
“Kom”, zei de tovenaar vermoeid, “nu doen we het samen.”
Gretha liet de aarde schudden, waardoor zijn bladeren loslieten.
Doenar blies ze van de boom de beek in.
En Sharitt liet ze als een bruin lint door het dal stromen.

Kijk, het is herfst, zeiden de mensen in het dorp, dan moet het 21 september zijn.
En welgemoed namen ze hun korven op en gingen ze appels oogsten.

Het drietal begreep nu wat Tincor bedoelde met 21-9
en hoe kunstig deze boodschap op het juiste moment op de juiste plek was gekomen.

De prinses noteerde op de tiende kaart:

Kies de juiste weg en timing

Sharitt tekende:

16_deel3_welke_weg_en_wanneer

En de tovenaar vertelde haar vervolgens dat Uitblinkers:

  • zorgvuldig bepalen langs welke weg (direct/indirect, via kanalen, via media) zij het beste hun boodschap kunnen overbrengen en met welk middel;
  • het juiste moment kiezen en inplannen;
  • inschatten hoe vaak zij de boodschap moeten herhalen en of zij daarbij varianten moeten gebruiken.

Lees de korte achtergrondinformatie over dit element »

De uitgebreide versie van het sprookje en de langere uitleg van dit inzicht vind je binnenkort in het ledengedeelte en in het sprookjesboek.